Blog

Ilustrácia ku knihe Tichá dřina. Dělnictví a třída v továrně Baťa Kateřiny Nedbálkovej

Recenzia knihy Tichá dřina. Dělníctví a třída v továrně Baťa autorky Kateřiny Nedbálkovej

Kateřina Nedbálková sa v predloženej publikácii zaoberá triedou ako sociologickým pojmom. Predmetom jej vedeckého záujmu je robotnícka trieda, ktorú neskúma len z teoretického hľadiska, ale realizovala aj vlastný výskum priamo vo výrobnom podniku. Autorka bola začlenená do pracovného kolektívu v továrni na topánky. Počas jej pôsobenia vo fabrike uskutočnila sériu rozhovorov a podieľala sa i na výrobnom procese.

Čítaj viac »
Ilustrácia ku knihe Stegana Zweiga Svedomie proti násiliu alebo Castellio proti Kalvínovi

Recenzia knihy Svedomie proti násiliu alebo Castellio proti Kalvínovi autora Stefana Zweiga

„Hľadať a hovoriť pravdu, ako si ju človek myslí, nemôže byť nikdy zločinom. Presvedčenie nemožno nikomu nanútiť. Presvedčenie je slobodné.“
Sebastián Castellio, 1551
Dielo, ktoré popisuje urputný súboj muža, ktorého jedinou zbraňou bolo pero a jeho svedomie, proti tyranii a masovej propagande. Súboj, ktorý od začiatku mal jasného víťaza sa po smrti odvážneho Castellia zmenil na dojímavý a srdcervúci príbeh, ktorý svojou krutou výpoveďou ukázal na zverstvá, ktoré boli páchané v 16. storočí. Vďaka grandióznej propagande, ktorú by mohol závidieť aj Machiavelli a daru rozprávať, čo ľudia chcú počuť, dosiahol Kalvín podporu obrovských rozmerov a tak Castellio bojoval doslova sám proti celému ľudu. Tak ako Catellio, aj sám autor skrz toto dielo vyslovil názor odsudzovania vojny a násilia a pomocou presvedčenia humanistu dodáva nádej na lepšie časy. Trpký koniec nie len autora ale aj Castellia dokazuje, aký je svet zničený vojnami a ovplyvniteľný propagandou nie len v 16. alebo 19, storočí ale aj v súčasnosti. Ľahko, ale za to podrobne opísaný boj nenechá žiadneho čitateľa chladným.

Čítaj viac »
Prihláste sa na odber blogu prostredníctvom e-mailu

Pre odoberanie najnovších článkov a odoberanie e-mailových notifikácií, zadajte prosím vašu e-mailovú adresu.