Recenzia na knihu Epitaf krásnej cárice od autora: Ján Podmanický

V najnovšej próze Jána Podmanického sa stretávajú dve odlišné životné filozofie. Predstaviteľom prvej z nich je úspešný podnikateľ, majiteľ farmaceutickej spoločnosti, ktorý spája zmysel života s bohatstvom a jeho okázalým prezentovaním navonok.  Druhý, odlišný prístup k životu zastáva starec, ktoré zmysel existencie hľadá vo svojom rodisku. V blízkych a prírode, ktorá ho celý život obklopovala.

Osobnosť moderného biznismena vystihuje nezvyčajné meno, Optimus Great. Takéto meno si vybral sám, keďže vždy chcel byť najlepší (optimus) a zároveň najväčší (great). V porovnaní s ním bol starec, Martin Macanga nevýznamný človek bez väčších spoločenských ambícií.  Životné osudy dvoch odlišných postáv sa pretnú vďaka lúke, na ktorej rástol unikátny kvietok šafránu.

Optimus Great chcel túto lúku získať, keďže neobyčajný kvet obsahoval látku s pozoruhodnými účinkami (betakrocín). Ten mal podľa profesora Wesselnyho, ktorý  mu sprostredkoval svoj vedecký objav (na lúke v Riečnici), priaznivo vplývať na správanie a stimuláciu neurónov. Preparát vyvinutý zo spomínanej rastlinky mohol zvýšiť pamäť, inteligenciu, intuíciu a dokonca spomaliť proces starnutia.

Ako sa neskôr ukázalo, Macanga bol väčšinovým vlastníkom spomínanej lúky. Tak, ako mnoho ráz počas svojho života, aj tento nebývalý záujem o lúku vnímal ako ohrozenie svojho rodiska. Nespájali ho s ním len spomienky na minulosť, ale aj starostlivosť o okolitú prírodu, ktorá dávala miestnemu životu neopakovateľný ráz a energiu. S jej predajom najskôr nesúhlasí. Neskôr, na počudovanie všetkých, prijme prekvapujúce rozhodnutie.

Autor knihy, Ján Podmanický, kvalitatívnymi parametrami najnovšej prózy nadväzuje na epické diela, ktoré patria rešpektovanej klasike slovenskej literatúry. Využíva tradičný rozpor medzi mestom s jeho komplikovanými vzťahmi a vidiekom, ktorý si do určitej miery uchoval neanonymizovanú podobu a medziľudské interakcie. Autor pri tom pracuje s modernou slovnou zásobou a všíma si nanajvýš aktuálne témy.

Podmanický svojou prozaickou tvorbou zároveň vstupuje do tematického poľa klasickej etiky a podáva vlastnú odpoveď na problém čoraz intenzívnejšej dominancie materialistického uchopenia každodenného života. Zdanlivo jednoduchý príbeh prehĺbil uplatnením originálnych estetických postupov jeho literárneho spracovania. Realistické prvky strieda s magickými opismi prírody i vybraných postáv. Text ponúka čitateľovi hlbší duchovný obsah, ale i ľahkú iróniu až sarkazmus.

Niektoré momenty pri opise luxusných statkov a vecí, ktorými sa obklopoval Optimus Grate pôsobia, akoby boli parafrázované z produktového katalógu, na druhej strane autentickosť knižného textu dotvárajú postavy a postavičky, ktoré si „kupoval“, pokiaľ mu ich služby prinášali benefit (právny zástupca doktor Krížovský,  profesor Wesselny, funkcionár pozemkového fondu Adrián Veľký). Oni zase radi využívali jeho narcistickú povahu a progresívny entuziazmus, pričom za svoje služby si nechávali dobre zaplatiť aj keď vedeli, že ich práca neprináša očakávané výsledky.

Autor neidealizuje ani Macangových rodákov, najmä príbuzných, ktorí sa nevedeli zmieriť s tým, ako sa rozhodol naložiť s Fialovou lúkou. V tejto súvislosti je namieste spomenúť, s akou originalitou a ľahkosťou Podmanický zakomponoval do textu časť z evanjelia podľa Matúša (5, 39 – 41). Čitateľ jeho obsah nenájde v texte explicitne uvedený. Nachádza sa tam v prenesenom význame – v Macangovom postoji, ktorý sa lúku rozhodol darovať. Optimus Great však fatálne prehliadol starcove rady a doplatil na vlastnú chamtivosť.

Novela Epitaf krásnej cárice je zaujímavá obsahom i formou spracovania literárneho textu.

Výrazným aspektom dômyselne vyskladaného knižného diela je gradácia deja. Prináša zaujímavý príbeh, ktorý udrží čitateľovu pozornosť od začiatku až do posledných riadkov knižného textu. Na jeho konci čaká pozorného recipienta jednoduchá a zároveň nevšedná pointa, ktorá mu dodáva silnú vypovedaciu hodnotu.

Marián Klenko

Knihu nájdete aj na našom online kníhkupectve: Ján Podmanický: Epitaf krásnej Cárice (kniha) – INLIBRI online kníhkupectvo