Recenzia na Rousseauovu knihu Rozprava o vedách a umeniach od autorky Viktórie Gromovej

ROUSSEAU, J-J. Rozprava o vedách a umeniach. Bratislava : Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov, 2011

Jean Jacques Rousseau vždy rád písal inak ako bolo na vtedajšiu dobu bežné. Pravdupovediac, ani v súčasnosti nezapadá medzi klasické parametre písania. Dokázal čitateľa zaujať a vyvolať v ňom obrovskú škálu zmiešaných pocitov. Inak to nebolo ani v prípade tohto diela. S gráciou si podchytil čitateľa a prevrátil mu svet hore nohami. V pár riadkoch dokázal spochybniť všetky predsudky o potrebnosti a dôležitosti vied a umení.

Rozprave autor poukazuje na nespravodlivý kontrast v spoločnosti, ktorý vytvára svetový vývoj vied a umení. Jeho priam expresívna reakcia na tento faktor upozorňuje, ako nerovnosť medzi ľuďmi dokáže intelekt skôr prehĺbiť ako zmierniť. Autor útočí na každý druh vedy a umenia na základe názoru, že každé jedno remeslo a povolanie je rovnako dôležité, ak nie viac, pre spoločnosť. Je presvedčený že vedy a umenia po desaťročia stále viac a viac udupávajú v ľuďoch húževnatosť, intelekt, citlivosť, porozumenie a mnoho ďalších podstatných vlastností jedinca, ktoré v tejto dobe očividne chýbajú aj v našej spoločnosti.

V prvej časti autor spomína rozličné národy ako príklady skazenosti zapríčinenej práve chamtivosťou a túžbou ľudí spoznávať čoraz viac nepoznaného v oblasti fyziky, chémie, geografie, filozofie a iných podľa Rousseaua nepodstatných oborov. Poukazuje na potrebnosť rozvoja vnútornej krásy človeka. Rousseau opisuje ako civilizácie stúpali v oblasti vzdelávania, kultúry, architektúry, ale zároveň klesali v osobnostnom rozvoji.

V druhej časti analyzuje postup skazenosti mravov v dôsledku vzdelanosti a snaží sa prísť na pôvod tohto procesu. Snaží sa upozorniť na pochybný predmet poznania a na sprevádzajúce nebezpečenstvo.

Rousseau svojim dielom rozpútal boj proti vedám a umeniam a definitívne sa rozišiel s vtedajšími mysliteľmi. Touto výpoveďou spochybnil všetky u mňa uznávané obory, a ak mám byť priama a úprimná, lepšie dielo som si vybrať nemohla. Každý človek by mal na sebe pracovať na základe pocitov a hodnôt a nie kvôli podnetom zvedavosti, chamtivosti alebo nátlakom zvonku. Ak by sme mali jeho dielo preniesť do súčasnej doby, treba pripomenúť našim vládnym elitám, že bez umelcov a vedcov by dnes nestáli na čele štátu. Ako sa hovorí: Ruka ruku myje. Čo myslíte?

Viktória Gromová

knihu nájdete aj na našom online kníhkupectve: Jean-Jacques Rousseau: Rozprava o vedách a umeniach (kniha) – INLIBRI