Recenzia na knihu Paradiso od Vladimíra Mináča a Dany Podrackej

Ilustrácia k recenzii na knihu Paradiso od Vladimíra Mináča

Čo je myšlienka? Prečo je považovaná za najväčšiu otázku všetkých umelcov? Ako ju interpretovať a získať na ňu odpovede? Prečo sú umelci schopní jej obetovať aj celý život? Odpovede na tieto a omnoho viac otázok hľadá uznávaný spisovateľ Vladimír Mináč a Dana Podracká, ktorí v rozhovoroch spolu rozoberajú najvýznamnejšie diela najslávnejších umelcov všetkých čias.

V dialógoch sa stretáva ženská jemnosť a cit pre spájanie s mužskou hrubosťou a silou. Postupne prichádzajú k myšlienke, že žena chce všetko spájať láskou a jemným prístupom, pričom naopak chlap chce spájať a vytvárať silou a tým dosiahnuť moc. Polemické pohľady, strety odlišných názorov a postupné rozbory jednotlivých autorov a diel z minulosti odkrývajú vývin literatúry a jej spojenie so slovenskou tvorbou. Spoločné rozhovory odhaľujú jadro myšlienok umelcov a podávajú jasné odkazy spisovateľov. Vyše päťdesiat rozhovorov sa ponára do hĺbky otázok dobra a zla, démonov, univerzalizmu, úsiliu o delenie spoločnosti, ale aj biblických tém, či otázok davov a ich moci tvoriť a ničiť.

Kniha môže slúžiť aj ako inšpirácia na ďalšie čitateľské kroky, nakoľko v sebe ukrýva množstvo odkazov na silné a nadčasové diela. Dielo je o to silnejšie, že vzniklo len pár mesiacov pred smrťou V. Mináča.  Donúti čitateľa zamyslieť sa nad podstatou bytia a silou „kvapky v mori.“ Aj keď je náročnejšia na čítanie, zanechá v čitateľovi jasný odkaz do budúcnosti.

Viktória Gromová

Knihu nájdete aj na našom kníhkupectve: Vladimír Mináč, Dana Podracká: Paradiso (kniha) – INLIBRI